reklama

Vďaka výpadku Home.sk som našla svojich internetových anjelov

"Ahoj, Asi viem ake mas problemy, ale potrebujem vediet: - Pristupujes k svojim strankam uz pomocou FTP??? - Neviem ako dlho pracujes s Internetom, takze sorry, ale vies co je to FTP??? - Ak nie, nevadi, vysvetlim...- Ak pristupujes cez FTP odpis a nieco Ti potom poradím... - Napis aj aky program na pristup cez FTP pouzivas... Zatial Cau, Tibor..."

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Začala som robiť svoje prvé stránky a čoskoro som narazila na problém. Server Home.sk sabotoval moje zúfalé pokusy pridať na stránky obrázky. Preto som napísala do začiatočníckej sekcie konferencie, o ktorej som sa dozvedela z časopisu Internet. Dostala som tam hneď niekoľko rád prevažne v zmysle "vykašli sa na Home.sk a daj si stránky na iný server". Okrem nich mi prišiel na domácu adresu aj citovaný mail s neobvyklými otázkami.

Odpovedala som na ne, ako som vedela najlepšie, a naša korešpondencia sa rozbehla. V tom čase som bola počítačová začiatočníčka, teda BFU, ako sa to moderne a vraj vtipne nazývalo. V spomínanom časopise Internet som chápala väčšinou len častice, spojky a citoslovcia. Predmety prvých mailov sú toho dostatočným dôkazom - "FTP Commander", "Zopar otazok", "Duplicita", "Atomz", "WinRar", "FTP pripojenie", "Mazanie" a jeden veľmi optimistický "Uz mi to ide!!!!!", keď sa mi po dvoch týždňoch virtuálnej výučby podarilo konečne fotografie pridať k textu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Myslela som si, že dosiahnutím tohto cieľa sa obojsmerný tok mailov skončí, ale keď Tibor videl moje nadšenie a chuť v počítačovom vzdelávaní pokračovať, úlohu učiteľa plnil ochotne naďalej. Predmety z toho obdobia tiež dosť napovedia - "Zopar otazok, ak smiem", "Otazky - pokracovanie", "Provideri", "Visual Basic", "Home.sk - opäť nič" (začali sme používať diakritiku), "Počítačová literatúra" ap.

V pošte som si vytvorila priečinok nazvaný jeho menom a tam som zhromažďovala študijný materiál, ktorým ma denne zásoboval. Postupom času sme sa medzi riadkami o sebe čo-to podozvedali a k odborným predmetom mailov pribudli občas aj trochu ľudskejšie a osobnejšie, ako napríklad "Všetko najlepšie", "Poďakovanie", "Meniny", "Šťastné a veselé". Veľkú radosť som mala, keď ma prvýkrát poprosil o pomoc - napísať úvodné slovo k jeho práve sa rodiacemu Virtuálnemu cintorínu zvierat. O niečo neskôr som postúpila na post virtuálnej hrobárky. Rovnako zodpovedne som sa zhostila aj funkcie dobrovoľnej jazykovej korektorky jeho diplomovej práce. Tešilo ma, že aj ja môžem byť na niečo užitočná.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pozvoľné zvyšovanie úrovne mojich počítačových znalostí sa nemohlo neprejaviť v konferencii - otázky som sa odvážila klásť do sekcie pokročilých. Žien je tam ako šafránu - ak dobre počítam, tak okrem mňa ešte dve - a naše pohlavie je všeobecne vnímané ako poľahčujúca okolnosť. Ako realistka si uvedomujem, že môj vek pravdepodobne takisto... Spoznala som množstvo perfektných ľudí, ktorí mi veľa pomohli a ktorým sa snažím ich pomoc odplatiť - moja pomoc sa však z pochopiteľných dôvodov väčšinou netýka počítačov. V adresári mi pribudli nové mená a v Outlooku ďalšie priečinky.

Jedným z nich je Ivan z Brna, môj dobrý kamarát, verný čitateľ a karmoklikač, s ktorým sme pred štyrmi rokmi hľadali a našli jeho stratenú slovenskú priateľku z detstva.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Alebo Hynek z Lednice, ktorý mi prispôsobil na stránkach rádia všetky javascripty, radil mi pri validovaní stránok a v 98 mailoch trpezlivo a odborne zodpovedal moje neodborné otázky.

Ďusi mi pomohol dobrými radami a so štýlovaním stránok v dobe, keď som ešte ani netušila, čo CSS znamená. Na oplátku som mu prispela niekoľkými článkami na jeho blog, kde sa moje úprimné priznanie, že nemám rada Vianoce, aj po takmer troch rokoch drží na skvelom druhom mieste v čítanosti. Priečinok s jeho menom obsahuje 73 mailov.

Mladému rozhnevanému mužovi a talentovanému novinárovi Filipovi som poslala slovenskú verziu pesničky na jeho stránky o Včielke Maji.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Postupne som sa rozhliadala po internete aj mimo rámca konferencie. Veľa som sa naučila zo stránok Yuhůa, ktoré som si kedysi dávno vytlačila a potom po večeroch študovala "nasucho", keď som bola od počítača odohnaná zvyškom rodiny využívajúcim možnosť lacnejšieho pripojenia po devätnástej. Po tohtoročnej dovolenke je na jeho stránkach o Kréte odkaz na moju reportáž na blogu.

A nemôžem nespomenúť moju zatiaľ poslednú získanú internetovú oporu - uznávanú autoritu Plaváčka, ktorý sa mi ozval počas minulých Vianoc prostredníctvom ICQ po tom, čo si všimol, ako obdivne som sa na jeho adresu vyjadrovala na rôznych fórach. Teraz pod jeho vedením prezliekam stránky rádia do nového XHTML šatu, ktorý preň pripravil.

Ľudí, ktorí mi pomohli, je omnoho viac. Okrem Tibora som sa s nikým z nich naživo nevidela a pravdepodobne sa nikdy nestretneme. Ani poriadne neviem, ako vyzerajú, aké majú postavy, farbu očí, vlasov, nepočula som ich hlasy. Poznám ich len cez písmenká. Sú medzi nimi amatérski počítačoví nadšenci i profesionálni odborníci. Jedno však majú spoločné - sú to moji internetoví anjeli. Takí, čo držia ochrannú ruku, vedia odvrátiť počítačovú pohromu a nezištne pomáhajú.

Server Home.sk už dávno neexistuje, neskôr zanikol aj časopis Internet. A včielka Maja tiež odletela niekam do neznáma. Moji anjeli ma však neopustili. Priletia vždy, keď ich zavolám.

V priečinku Tibor mám 968 mailov. Ten prvý, citovaný v úvode, prišiel presne pred piatimi rokmi - 14. októbra 2000. ĎAKUJEM.

Blanka Ulaherová

Blanka Ulaherová

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  338
  •  | 
  • Páči sa:  471x

Pragmatička so srdcom Zoznam autorových rubrík:  PostrehyCestovanieSpomienky

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu