Mohla by som robiť privolávačku dažďov. Aspoň v Emirátoch

V ktoromsi bedekri o Spojených arabských emirátoch som čítala, že tam prší päť dní v roku. Aká je pravdepodobnosť, že to počas niekoľkých hodín pobytu v tejto časti sveta schytáte práve vy? Asi 1,4 %.

My sme to počas piatich návštev schytali štyrikrát, čiže naša úspešnosť dosiahla 80 %.

Letenky do Dubaja sme si zakúpili pred rokom za dobrú cenu 130 eur a takmer sme na ne zabudli. Ale len takmer a tak sme sa prvý marcový deň vybrali známou trasou Žilina - Bohumín - Katovice - Dubaj a po dvanástich hodinách sme sa dostali o tri časové pásma ďalej a o 40 °C teplejšie.

Tradične si z letiska berieme taxík a utratíme dvadsať eur, aby sme ušetrili štyridsať minút, lebo tájm is many a nás čaká aj tak ešte trištvrtehodinová jazda metrom.

Je automatické - bez vodiča, čo by zacláňal vo výhľade. Stojíme úplne vpredu a kontrolujeme, či je tu všetko tak, ako sme to pred dvoma mesiacmi zanechali. Áno, naľavo je nazeleno vysvietený najdrahší hotel sveta Burdž al Arab, napravo sa týči najvyššia budova sveta Burdž Khalifa a okrem toho je tu aj všetko ostatné plus to, čo počas našej neprítomnosti stihli postaviť, lebo tu sa stavia rýchlo.

Vystupujeme na stanici Union a už podľa vône zisťujem, že ani v tejto časti mesta sa nič zásadné nezmenilo. Na svojom mieste stojí pakistanská reštaurácia, kde so slzami v očiach pravidelne konzumujem biryani. Teda nie že by bolo také zlé, ale je veľmi pikantné. Iránska cukráreň má vo výklade opäť ponuku, pri ktorej slintám, a pred obchodom s koreninami a cukrovinkami stojí predavač, u ktorého sme nakupovali v decembri. Pochádza z dediny blízko starovekého iránskeho mesta Perzepolis.

Na recepcii "nášho" hotela má službu slečna, ktorú z našich návštev už tiež poznáme. Takže fajn, všetko je v poriadku, môžeme pokojne zaspať. Je už po polnoci a ráno odchádzame do emirátu Fudžajra.

Cesta autobusom trvá dve hodiny a stojí asi šesť eur. Už minule som chválila dubajský dopravný systém. Kúpite si takúto kartičku a potom si ju podľa potreby dobíjate v automate na lístky alebo v predajni lístkov na stanici metra. Platba kartou je samozrejmosťou.

Karta na MHD v Dubaji
Karta na MHD v Dubaji (zdroj: Blanka Ulaherová)

Pri nástupe do dopravného prostriedku si ju označíte podobne ako u nás čipovú kartu, nesmiete však zabudnúť označiť si ju aj pri výstupe, inak vám expiruje. Mne sa to stalo práve cestou z Fudžajry. Nebola som si istá, či som ju dobre "štikla" a tak som to urobila ešte raz, čím som zrejme označila začiatok novej cesty. Prišla som na to až keď sa mi pri turnikete v metre neotvorili dvierka a na displeji svietilo, že karta je neplatná. Musela som si ju nabiť znova a tento omyl ma vyšiel na päť eur.

To však nie je až taká tragédia. Horšie je, keď si zabudnete kartu označiť pri nástupe a príde na to revízor. To sme zažili cestou na letisko - revízor cestujúceho vytiahol von a autobus so všetkými cestujúcimi čakal hodnú chvíľu, kým sa čierny pasažier vráti.

Ale ak budete pozornejší ako ja alebo ten nešťastník, budete s kartičkou spokojní. Platí aj na diaľkovú dopravu z Dubaja a do ďalších emirátov - minule sme takto cestovali do Hatty a Adžmánu, teraz do Fudžajry. Ak neminiete celý kredit, počká na vás do ďalšej návštevy. A ak máte radi všetko čierne na bielom, prípadne chcete zamachrovať na blogu, môžete si históriu svojho cestovania vytlačiť v automate na lístky.
Asi im už dochádzal toner, veľmi čitateľné to zas nie je a po naskenovaní už vôbec, ja len aby ste videli, že si nevymýšľam.

Výpis
Výpis (zdroj: Blanka Ulaherová)

Ale poďme my ďalej, autobus do Fudžajry práve odchádza. Využijem výhodu svojho pohlavia a sedím sama v časti vyhradenej pre ženy a deti. V mužskej časti je to hustejšie, ale aj tam všetci sedia.

Za oknami ubieha pustá krajina, prevažne púšť - najskôr žltá piesočnatá, neskôr hnedá kamenistá. Sem tam prejdeme nejakým mestečkom. Vtedy sa zázračne všetko zazelená a zaľudní.

Okolo obeda sme vo Fudžajre, hlavnom meste rovnomenného emirátu.

Fudžajra (zdroj: Blanka Ulaherová)

Už tradične začína popŕchať, zatiaľ sa to dá vydržať. Taxíkom sa odvezieme do hotela. Niežeby sme sa hrali na celebrity, ale vo Fudžajre s chodcami asi nepočítajú. Nie sú tu chodníky, neexistuje verejná doprava. Zato sú tu stovky žltých taxíkov brázdiacich cesty a trúbiacich na potencionálnych zákazníkov. Sú lacné a rýchle a človek si na ne rýchlo zvykne.

Len čo sa zložíme, ideme spoznávať mesto a okolie. Najskôr sa odvezieme do pevnosti Fujairah Fort z roku 1670. Podľa bedekra aj podľa údajov na internete by mala byť otvorená do trinástej, ale hoci nie je ešte ani pol, brána je zavretá. Podľa mňa to majú v bedekri a na nete napísané blbo, však je piatok a všetci sú v mešitách, z ktorých sa ozývajú kázne mullahov. Amplióny ich šíria do okolia a tak to vyzerá, akoby sa duchovní navzájom prekrikovali alebo hádali.

Pevnosť Fujairah Fort
Pevnosť Fujairah Fort (zdroj: Blanka Ulaherová)

Ideme si teda namiesto pevnosti pozrieť mešitu šejka Zayeda. Je celkom nová a druhá najväčšia v krajine.

Mešita šejka Zayeda
Mešita šejka Zayeda (zdroj: Blanka Ulaherová)

Už sa poriadne rozpršalo. Keď takto leje u nás, môžeme sa schovať pod nejaký strom. Pod gaštanom či dubom vydržíte v suchu pomerne dlho. Ale skúšali ste to pod palmou? My áno a poviem vám, nič moc.

Tak si radšej zas odchytíme žltý taxík a dáme sa odviezť do skanzenu. Vodič má vedľa seba na zemi položený mobil. Z displeja na mňa kuká nejaká slečna, s ktorou si taxikár veselo skajpuje počas celej cesty.

Skanzen je samozrejme zavretý, ešte stále sú všetci v mešitách, otvoria o hodinu. Zapamätajte si - v piatok všetko funguje až od 14:30 a ak vám budú v bedekroch písať niečo iné, berte to s rezervou.
Keď nás šofér vidí lomcovať bránou, na chvíľu prestane skajpovať, vyjde z auta a skúsi vyvaliť dvere aj on. Potom si všimne to, čo ja vidím už tri minúty, teda napísané Friday 2:30 PM - 6:30 PM, a hovorí, aby sme počkali, že je tam very najs a že sa po nás o tretej vráti.

Vstupenka do skanzenu
Vstupenka do skanzenu (zdroj: Blanka Ulaherová)

Tľapneme si a ideme sa prejsť do neďalekého vádí. Sme v púšti a leje. Okrem nás sa z toho všetci tešia - skaly sa zazelenali, rozkvitli kvety, ba v tomto daždi veselo poletujú biele motýle, vtáčiky čvirikajú. Hej, to sa im to teší, keď im netečie do topánok a nemoknú foťáky. Tak my sa aspoň utešujeme tým, že byť v púšti, keď je horúco, je už trápne klišé. Ale stáť tu v daždi, to je niečo!

Vádí
Vádí (zdroj: Blanka Ulaherová)

Po hodine sa vraciame do skanzenu a za dvadsať minút sme s prehliadkou hotoví vrátane návštevy toalety. Ale pekné to tam majú.

Skanzen
Skanzen (zdroj: Blanka Ulaherová)

O tretej vyjdeme von čakať nášho taxikára. Tri desať nám dôjde, že na nás pri skajpovaní zabudol a tak sa plahočíme v daždi späť do civilizácie, kde bude šanca chytiť nejakého iného. Ako na potvoru sa všetci v tomto počasi kamsi schovali, aby im premočení a zablatení cestujúci nezasvinili interiér ich pracovného prostriedku. Trpezlivosť ruže prináša, jedného odchytíme a ten nás zavezie k múzeu.

Múzeum
Múzeum (zdroj: Blanka Ulaherová)

Už sme v emirátoch navštívili rôzne múzeá, ale väčšinou tam mali najstaršie exponáty nejakých 100 - 200 rokov. A tuhľa - štyritisíc! Síce neviem, čo to je, ale klobúk dole, dobrá práca. Takýchto kúskov tu majú celkom dosť.

Myslím, že Fudžajru sme týmto zmákli celú, však aj v 126 stranovom bedekri od Meridianu je o celom emiráte iba jeden odstavec a v obsiahlejšom od Freytag & Berg z 286 strán dvadsať.

Pretože deň ešte nekončí, ideme sa previezť niekam von. Ďalším taxíkom sa odvezieme do Kalby v susednom emiráte Šardža. Ten sme chceli pozrieť už počas našej predchádzajúcej návštevy a okúpať sa, lebo tam sú vraj najkrajšie pláže. Majú však jeden háčik - ženy sa môžu kúpať len oblečené a tak pokiaľ vo svojom šatníku nemáte burkiny, nemusíte sa sem ani unúvať. My sa dnes kúpať nechceme, mokrí sme už dosť, prišli sme sem kvôli pevnosti.

Kalba
Kalba (zdroj: Blanka Ulaherová)

S taxikárom vyjednáme polhodinovú prestávku - však načo by sa domov vracal naprázdno - a zatiaľ ideme dobyť aspoň túto pevnosť, keď nám tá vo Fudžajre nevyšla. Dnes však našim vpádom všetky pevnosti odolávajú, aj táto je zamknutá. Taxikár medzitým zmizol v mešite, tak sa vyberáme k moru. Napriek pokročilej hodine a počasiu je tu živo.

Aj park vedľa pláže je plný. Popoludňajšie piatkové piknikovanie je v moslimských krajinách rozšírená tradícia.

Kalba
Kalba (zdroj: Blanka Ulaherová)

Po polhodine sa stretávame s taxikárom a už na neho máme len jednu prosbu - aby nás zaviezol do nejakej jednoduchej lacnej pakistanskej reštaurácie, kde dobre varia.

V pakistanskej reštaurácii
V pakistanskej reštaurácii (zdroj: Blanka Ulaherová)

Prianie je splnené, my najedení a môžeme ísť spať.

Fudžajra (zdroj: Blanka Ulaherová)

Na druhý deň ráno ideme k moru. Po včerajšom daždi ani mráčik, je pekne a teplo.
Pláž sa pomaly zapĺňa a o chvíľu mám pocit, že som na Jalte, všade počuť ruštinu. More by mohlo byť o niečo teplejšie, ale už som sa kúpala aj v chladnejšom a prežila som, snáď prežijem aj toto.

Fudžajra (zdroj: Blanka Ulaherová)

Vyzerá to, že som prežila a tak budete môcť moju reportáž dočítať do konca. Teda pokiaľ ste sa dostali až sem a nezavreli ju hneď na začiatku.

Už toho aj tak veľa nebude. Cesta späť je rovnaká ako včera, akurát dnes sme na viacerých miestach zazreli aj ťavy.

Púšť
Púšť (zdroj: Blanka Ulaherová)

Pred treťou vystupujeme v Dubaji a ideme vyskúšať, či sa Pakistanci nezhoršili. Nie, stále varia rovnako. Dnes som si nedala biryani, ale baraní kebab. Nie je to turecký kebab, čo sa predáva aj u nás, teda kúsky mäsa v placke alebo chlebe. Je to skôr čevap, ako to volajú v Bosne, teda po našom čevapčiči, šúľky z mletého mäsa. Sú riadne štipľavé, každé sústo zajedám chlebovou plackou a zapíjam vodou, ktorú tu aj so šalátom podávajú k jedlám grátis.

Kebab
Kebab (zdroj: Blanka Ulaherová)

Potom ideme vyskúšať, či sa nepopsuli iránski cukrári. Nie, tí si tiež držia svoju úroveň.

Zákusok v iránskej cukrárni
Zákusok v iránskej cukrárni (zdroj: Blanka Ulaherová)

Chceli sme prehodiť pár slov aj s pánom od Perzepolisu, ale ten niekam odbehol.

Ešte máme necelú hodinku čas, tak sa odvezieme pár staníc metrom k zálivu Dubai Creek, po ktorom plávajú veľké lode aj malé plavidlá zvané abra. Slúžia ako mestská doprava a z jedného brehu na druhý vás prevezú za 25 centov. Ak budete mať možnosť, vyskúšajte, je to zaujímavý zážitok.

Dubai Creek
Dubai Creek (zdroj: Blanka Ulaherová)

A už je najvyšší čas odobrať sa na letisko. Tu sme predvčerom svoj dubajský pobyt začali a tu ho dnes končíme.

Letisko
Letisko (zdroj: Blanka Ulaherová)

Tak ktorý emirát si vyberieme nabudúce? To ešte nevieme. S pravdepodobnosťou osemdesiatich percent však môžeme očakávať, že tam práve vtedy bude pršať.