Sir le pon daviňon

Niekedy pred päťdesiatimi rokmi prišla do našej školy nová mladá učiteľka, ktorá vedela po francúzsky.

Zriadila nepovinný predmet, vďaka ktorému sme mali v popoludňajších hodinách vnikať do tajov jazyka, ktorými hovorili nielen malý Gavroche či Bella a Sebastian - teda skôr ten Sebastian, Angelika markíza anjelov, Fanfan Tulipán, ako aj rodiny Rostovovcov a Bolkonských v Petrohrade.

Na prvej hodine sme sa naučili spievať pesničku o škovránkovi "aluete, žentil aluete, aluete, že te plime re" alebo tak podobne. Mohla by som to tu napísať aj spisovne, na nete to je, ale ja si to pamätám presne takto.

Na druhú hodinu nás prišlo o polovicu menej. Po pozdrave "bon žúr, mezanfons" sme odpovedali "bon žúr, madmazel" a naučili sa pesničku "frér Žák, frér Žák, darme vu?", v ktorej sa spievalo na rovnakú melódiu skoro to isté ako u nás Vstávaj Kubo.

Na tretiu hodinu sa naše rady opäť preriedili a madmazel nás naučila pesničku o avignonskom moste, na ktorom sa tancuje dokola - "sir le pon daviňon, ony dance ony dance..."

Na štvrtú lekciu som prišla sama a madmazel pochopila, že jej nápad s nepovinným predmetom nepadol na úrodnú pôdu a zrušila ho. Možno mi to aj bolo trochu ľúto, ale v tých časoch som si veľké plány ohľadom návštevy nejakej frankofónnej krajiny nerobila.

Prešlo paťdesiat rokov a ja cestujem spolu s osadenstvom zájazdového autobusu do Provensálska. Pesničky, ktoré som nepočula polstoročie, sa mi teraz v spomienkach vracajú. V autobuse je prevaha žien nad mužmi vyjadrená pomerom 28:4, čo znamená, že prestávky na WC sa asi dosť predĺžia. Ale inak je fajn, všetci poslúchame sprievodkyňu a tešíme sa na nové zážitky.

Po poldennej a celonočnej ceste sa dostávame do mesta Menton na pobreží mora.

Menton
Menton (zdroj: Blanka Ulaherová)

Preslávilo sa festivalom citrónov, ktorý sa koná vždy vo februári. Začalo to takto: Po opustení raja si Eva vzala so sebou citrón. Adama nebavilo sa s ním vláčiť a tak jej kázal niekde ho odložiť. Eva povedala, že ho dá tam, kde uvidí najkrajšie miesto. Predpokladám, že ste všetci pochopili, že tým miestom bol Menton. Citróny sa tu rozrástli a sú turistickým lákadlom.
Tento pán s nimi vraj vystupoval aj v nejakom televíznom programe.

Na trhu v Mentone
Na trhu v Mentone (zdroj: Blanka Ulaherová)

Do Mentonu rada chodievala aj kráľovná Viktória a tuším tu mali techtle mechle aj Jean Cocteau s Jeanom Maraisom. Jean Cocteau tu má múzeum.

Menton
Menton (zdroj: Blanka Ulaherová)

Po krátkej prechádzke Mentonu sa presúvame do Monaka, ktoré je hneď za kopcom.

Menton, za kopcom Monako
Menton, za kopcom Monako (zdroj: Blanka Ulaherová)

Navštívime známe kasíno, kde sa fotíme pri hracích stoloch, aby sme sa na sociálnych sieťach pochválili, ako si tu žijeme, a obdivujeme nielen veľkolepo zariadené a vymaľované sály, ale i krásne toalety, a nemyslím tým večerné šaty, aby bolo jasné.

Kasíno
Kasíno (zdroj: Blanka Ulaherová)

Potom sa vyvezieme emhádečkou hore a obdivujeme kniežací palác Grimaldiovcov, aj katedrálu, v ktorej sa nachádzajú hrobky ich predkov.

Katedrla v Monaku
Katedrla v Monaku (zdroj: Blanka Ulaherová)

Tu je pochovaná Grace Kelly

Hrobka Grace Kelly
Hrobka Grace Kelly (zdroj: Blanka Ulaherová)

a tu jej manžel Rainier III.

Hrobka Rainiera III.
Hrobka Rainiera III. (zdroj: Blanka Ulaherová)

Pozrieme sa, kde býva Peter Sagan.

Monako
Monako (zdroj: Blanka Ulaherová)

Monako má pekné záhrady. Jedna je pri Oceánografickom múzeu, ktoré pred viac ako sto rokmi založil princ Albert I.

Oceánografické múzeum
Oceánografické múzeum (zdroj: Blanka Ulaherová)

Ďalšia pekná záhrada je japonská, ktorá vznikla podľa predstáv Grace Kelly. Smrteľná autonehoda v roku 1982 jej však nedovolila zámery uskutočniť, dokončili ju až neskôr. Sú tu jazierka, v ktorých plávajú ryby aj kačičky.

Japonská záhrada v Monaku
Japonská záhrada v Monaku (zdroj: Blanka Ulaherová)

Pôvodne sme sa mali kúpať, máme so sebou plavky, ale je veterno a tak radšej stojíme na chodníku a pozeráme hercov, ktorí budú hosťami podujatia 59. ročníka Monte Carlo Television Festival.

MOnako
MOnako (zdroj: Blanka Ulaherová)

Okolo zábradlia stoja davy fanúšikov s pripravenými mobilmi, niektorí majú albumy s fotkami svojich obľúbených hercov a kričia na nich "Poppy! Nicolas! Stefan! Pedro! Jeremy!" a podobne.

Monackí fanúšikovia
Monackí fanúšikovia (zdroj: Blanka Ulaherová)

Herci sa celkom ochotne pristavujú a fotia. Asi som kultúrny barbar, ale nepoznám žiadneho.
Ako ste na tom vy?

Herci
Herci (zdroj: Blanka Ulaherová)

Zlatým klincom programu má byť Jessica Alba a Michael Douglas, toho jediného asi poznám. Pretože je mi už dlho, idem sa prejsť k japonskej záhrade a fotím si kačičky.
Po chvíli doletí Viktorka:
"Práve prešla okolo Jessica Alba", hovorí vyčítavo. "A čo tu vlastne robíš?"
"Fotím kačičky", ukazujem jej foťák, aby som zo seba striasla vinu.
"Aj tak ich máš rozmazané", odmieta moju ospravedlnenku.

Takže toto mám namiesto Jessiky.

Kačičky
Kačičky (zdroj: Blanka Ulaherová)

Vraciam sa k davu ľudí. Účastníci zájazdu mi hovoria, že tam kdesi je knieža. Idem teda cvaknúť aspoň jeho. Albert však zrejme už vymíňal všetky úsmevy a teraz stojí otočený chrbtom. Ale mám ho.

Albert
Albert (zdroj: Blanka Ulaherová)

V autobuse mi spolucestujúci ukazujú fotky vysmiateho a mávajúceho Alberta. No a čo. Oni zas možno nemajú kačičky. Ani Michaela Douglasa sme sa nedočkali.

Opúšťame Monako a mierime do mesta Grasse, kde budeme nocovať. Akoby sme toho nemali dosť, vybehneme ešte s Viktorkou do ulíc večerného mesta. Je vyľudnené, pochmúrne, strašidelné. Trafíme ku katedrále, ale späť je to horšie.

Grasse (zdroj: Blanka Ulaherová)

Blúdime ulicami, máme pocit, že sme v arabskej štvrti. Kde asi tak môže byť náš hotel? Čo to za ulice stavali v stredoveku? Veď nemajú logiku - krútia sa, vybiehajú hore, klesajú dole.

Musíme sa dvakrát opýtať na cestu, kým sa dostaneme k hotelu. Ešte že sme si zapamätali, ako sa volá, ale nebyť toho, že úplne rovnako ako heslo na wifi, ktoré si pamätám, tak asi blúdime dlhšie.

Grasse (zdroj: Blanka Ulaherová)

Druhý deň po raňajkách začíname návštevou manufaktúry Fragonard, kde sa vyrábajú parfémy, mydlá a iné voňavé produkty. Meno dostala po slávnom rodákovi, maliarovi Jean-Honoré Fragonardovi, ktorého otec začal v Grasse vyrábať voňavé rukavičky.

Fragonard
Fragonard (zdroj: Blanka Ulaherová)

Fragonardov obraz vidíme v katedrále z 12. storočia, pri ktorej sme sa včera v noci tak báli. Teraz je tu veselo, vonku sa fotia svadobčania.

Grasse katedrála
Grasse katedrála (zdroj: Blanka Ulaherová)

V katedrále visia aj tri obrazy od Rubensa.

Rubens
Rubens (zdroj: Blanka Ulaherová)

Aj mesto dnes vyzerá úplne inak. Obchody, ktoré včera vyzerali opustené, sú otvorené a plné tovaru. Reštaurácie lákajú posedieť.

Grasse (zdroj: Blanka Ulaherová)

Dávame si koláč quiche so zapečeným syrom, vajcami a šunkou a ochutnáme levanduľovú zmrzlinu. Však za levanduľami sme sem prišli.

Quiche
Quiche (zdroj: Blanka Ulaherová)

Potom sa presúvame do Cannes. Pozrieme si festivalový palác, kam po červenom koberci stúpajú celebrity. Ale zrejme niekedy inokedy, dnes nevidíme celebrity, ba dokonca ani ten koberec.

Cannes (zdroj: Blanka Ulaherová)

Jediné, čo tu po nich ostalo, sú odtlačky dlaní. Tento patrí Meryl Streep.

Meryl Streep
Meryl Streep (zdroj: Blanka Ulaherová)

Vláčikom sa vyvezieme hore k hradu a katedrále a potom zas späť. Trvá nám to asi hodinu, manžel to dal peši za pol.

(zdroj: Blanka Ulaherová)

Cestou si všímame mužov hrajúcich petang. Dosť trápna hra podľa mňa, ale keď sa im to páči, prečo nie? Mne pripadá trápny aj futbal a hokej, takže podľa mňa sa fakt neriaďte. Zásada je mať nohy spolu.

Petang v Cannes
Petang v Cannes (zdroj: Blanka Ulaherová)

Pobyt v Cannes ukončíme na pláži. Možno si ju pamätáte z filmu Prázdniny Mr. Beana. Naozaj je to ona.

Cannes (zdroj: Blanka Ulaherová)

Dneškom máme za sebou dve pätiny výletu. Tá tretia začína po raňajkách, kedy odchádzame do Aix-en-Provence. Dnes nás čakajú krásne mestečká a rozkvitnuté levandule. Teda aspoň si to myslíme.

Je nedeľa a mám meniny. Rodina mi zablahoželá a dostanem aktuálny darček - knižku Miroslava Horníčka Listy z Provence. Jedna kapitola sa týka práve Aix-en-Provence a jej slávneho rodáka, maliara Paula Cézanna.

Cezanne
Cezanne (zdroj: Blanka Ulaherová)

Chodil týmito uličkami a vy sa môžete prechádzať po jeho stopách, ak budete sledovať tieto značky na chodníkoch.

Aix-en-Provence
Aix-en-Provence (zdroj: Blanka Ulaherová)

Jeho otec mal reštauráciu, ktorú Paul rád navštevoval so svojím priateľom Emilom Zolom, až kým sa nerozkmotrili.

Aix-en-Provence nazývajú aj mestom tisícich fontán. Je tu množstvo malých námestí s kaviarňami, príjemné trhovisko, na ktorom sme si kúpili voňavé jahody, veľká katedrála a tiež univerzita.

Aix-enProvence
Aix-enProvence (zdroj: Blanka Ulaherová)
Aix-en-Provence
Aix-en-Provence (zdroj: Blanka Ulaherová)

Ešte jednu špeciaitu má Aix-en-Provence. Sú to cukríky Calisson. Kedysi žil dobrý kráľ René, ktorý sa mal oženiť s dievčinou o 40 rokov mladšou. Zrejme pobadal, že dievčina nie je vyhliadkou na svadbu so starým chlapom veľmi nadšená, a tak prikázal cukrárovi na kráľovskom dvore, aby pre ňu vyrobil nejakú sladkosť. Calissonky zachutili a novomanželia žili vďaka nim šťastne až kým neumreli.
Nedávno vraj začali Čiňania vyrábať niečo podobné, nazvali to Kalisong, ale Francúzi spustili poplach a značke Kalisong zablokovali registráciu ochrannej známky.

Calisson
Calisson (zdroj: Blanka Ulaherová)

Inak, úprimne - nie je to nič moc a ešte k tomu aj drahé.

Potom ideme za cieľom našej cesty, za levanduľami. Mali by kvitnúť okolo kláštora cisterciánov Abbey Sénanque. Mali by, ale nekvitnú. Však porovnajte:
Takto kvitnú na pohľadnici, ktorú sme si tam kúpili.

Abbey Sénanque
Abbey Sénanque (zdroj: Blanka Ulaherová)

A takto kvitli počas našej návštevy minulý týždeň.

Mimochodom, ja som si predstavovala, že v Provensálsku sa budeme viezť po cestách lemovaných fialovými poliami rozkvitnutých levandulí, proste bude to niečo podobné ako u nás žlté repkové polia. Ale nič. Zrejme majú len jedno políčko s opátstvom a druhé s tým stromom, čo rastie uprostred, lebo až teraz mi došlo, že iné fotky som ani nikdy nevidela.

Aby sme si napravili náladu, vezieme sa do krásneho mesta Gordes, ktoré je zachované v starom štýle. Všetky domy sú z tradičných materiálov a mesto pravidelne vyhráva televízne súťaže o najkrajšiu obec.

Gordes
Gordes (zdroj: Blanka Ulaherová)

Možno ste videli film Dobrý ročník s Russelom Crowom a Marion Cotillard. Tak si určite pamätáte, ako na tomto námestíčku Russel krúžil so svojím autom dookola sochy toho vojaka.

A tejto kaviarni šéfovala Marion Cotillard.

Gordes
Gordes (zdroj: Blanka Ulaherová)

Naobedujeme sa v palacinkárni a pretože mám meniny, kúpim si tričko s motívom levandulí, keď nás už tie, kvôli ktorým sme sem išli, tak sklamali. Tričko je pomerne drahé, ale na druhú stranu stojí len o čosi viac ako sáčok slávnych calissoniek.

Potom odchádzame k akvaduktu Pont du Garde, ktorý postavili pred dvetisíc rokmi Rimania, aby doviedli vodu z dediny Uzès do mesta Nîmes ponad rieku Gardon. V rámci vstupného si pozrieme múzeum aj krátky film, ktorý nám názorne ukazuje históriu mosta. Napríklad k nemu prikreslia Sochu Slobody a vidíme, že most je vyšší. Alebo naň nakladú množstvo slonov. Prípadne na ňom pristanú tri lietadlá. A podobne.

Múzeum je zaujímavé, ale lepšie je most vidieť naživo. Dalo by sa tu stráviť aj pol dňa, ale máme asi len dve hodiny a tie rýchlo ubehnú. Ľudia sa pod mostom kúpu v rieke, bicyklujú sa alebo prechádzajú.

Pont du Garde
Pont du Garde (zdroj: Blanka Ulaherová)

Pamätáte sa, ako som vám v Cannes hovorila, že tamojšia pláž bola v jednej scéne filmu Prázdniny s Mr. Beanom? Podobne aj Pont du Garde si v uvedenom filme zahral. Spomínate si na scénu, kedy Bean a jeho malý priateľ skúšajú rôzne telefónne čísla, aby sa dovolali chlapcovmu otcovi, ale pamätajú si len začiatok? A tak vyťukávajú všelijaké kombinácie, pričom sa dovolajú rôznym ľuďom, napríklad nebožtíkovi v pohrebnom ústave, alebo - a to je práve tá scéna, ktorú som mala na mysli - samovrahovi stojacemu na Pont du Garde, ktorý po zistení, že mu nevolá osoba, na ktorej telefonát čaká, skočí z mosta do rieky.

O čosi mladšie ako most sú tri olivovníky z roku 908.

Olivovník
Olivovník (zdroj: Blanka Ulaherová)

A zas končí ďalší deň, už nám ostávajú len dva. Prvý z nich začíname v meste Orange. Nachádza sa tu najzachovalejšie rímske divadlo v Európe. V chodbách premietajú rôzne dokumentárne filmy o jeho histórii, ale ak chcete vidieť jeho budovanie v 3D, môžete si zakúpiť za 5 eur lístok a vyfasovať okuliare. Zaujímavé bolo, že pri pozeraní bol každý otočený iným smerom a pritom videl to isté. Je to tak aj v normálnom 3D kine? Alebo každý kuká dopredu tak ako je to bežné?

Divadlo je veľké, ale na môj vkus priveľmi zrenovované, z toho pôvodného už ostalo asi len málo, napríklad biela socha cisára Augusta v priečelí.

Orange
Orange (zdroj: Blanka Ulaherová)

Lístky z divadla platia aj do historického múzea, ale veľmi toho v ňom nie je, dokonca ani WC, takže radšej použite to v areáli divadla.

Maska kyklopa
Maska kyklopa (zdroj: Blanka Ulaherová)

Z rímskych čias sa v Orange zachovala ešte jedna stavba - Víťazný oblúk.

Orange - Víťazný oblúk
Orange - Víťazný oblúk (zdroj: Blanka Ulaherová)

Aj po odchode Rimanov sa chodilo do divadla.

Divadlo v Orange
Divadlo v Orange (zdroj: Blanka Ulaherová)

Po kultúre ideme ochutnávať. Určite mnohí z vás poznajú pesničku Michala Tučného o tom, že keď si báječnú ženskú vezme báječný chlap, tak majú báječný život plný báječných dní bez útrap, celý deň len tak sedia a popíjajú Chateauneuf du Pape - a sme tu. Vo vinárskom závode, ktorý vyrába okrem iného aj slávne pápežské víno, ktoré tí báječní ľudia z pesničky popíjajú celý deň.

Chateauneuf-du-Pape
Chateauneuf-du-Pape (zdroj: Blanka Ulaherová)

No, asi by týmto tempom rýchlo vyšli na psí tridsiatok, pretože fľaštička Chateauneuf du Pape vyjde na cca 70 eur. Ale nemusíte im závidieť, ochutnala som a teda podľa mňa nič moc, asi ako tie cukríky Calisson. (Pamätáte? Aix-en-Provence, starý kráľ, mladá žena, drahé cukríky, šťastný život.)

V rámci vstupného ochutnáme ešte dve vzorky a naučíme sa, ako správne piť. Víno všelijako otáčame v poháriku, pozorujeme ho, potom očuchávame, vopcháme do pohára celý nos a očuchávame ďalej a potom ochutnávame. Nakoniec sme mali víno vypľuť, ale načo by sme to robili, ja osobne jedlo nevyhadzujem a víno je tiež jedlo, či nie?

V závode vyrábajú 95 % červeného vína a 5 % bieleho. Na okolí sa pestovaním vína živí približne 300 rodín. Nesmú zavlažovať, preto sú viniče nízke. Pestovatelia k rastlinám ukladajú kamene, ktoré cez deň akumulujú teplo a v noci rastlinu ohrievajú.

Prevence
Prevence (zdroj: Blanka Ulaherová)
Provence
Provence (zdroj: Blanka Ulaherová)

Posledným bodom nášho dnešného programu je Avignon, takže dnes konečne budem "sir le pon daviňon", ako som to spievala pred päťdesiatimi rokmi. Pôvodne sa netancovalo na moste, ale na ostrovčeku pod ním. Most z 12. storočia vedie cez rieku Rhônu, ale nie cez celú. Párkrát ho postavili, ale vždy im polovicu vzala voda, tak sa nakoniec na to vykašľali a nechali len tú druhú polovicu.

Avignonský most
Avignonský most (zdroj: Blanka Ulaherová)

Podľa povesti vznikol tak, že sa istý pastier na základe božieho vnuknutia dožadoval, aby ho mohol postaviť. Ako podmienku mu dali zdvihnúť ťažký kameň, on to zvládol, dostal povolenie a postavil ho. Z pastiera je svätý Bénezet a most nesie jeho meno.

Prezrieme si pápežský palác. Vznikol v 14. storočí, keď sa Avignon stal sídlom pápežov, počas necelých 70 rokov sa ich tu vystriedalo sedem. Na pomoc pri prehliadke si môžete bezplatne zapožičať histopad - to je taký tablet, na ktorom sú nainštalované rôzne programy týkajúce sa paláca. Napríklad v miestnostiach vidíte, ako súčasné holé múry vyzerali kedysi, čo bolo na jedálenských stoloch, môžete hľadať mince alebo si urobiť selfíčko v stredovekom outfite a poslať si ho na mail. Inak tu toho zas veľa nie je.

Pápežský palác a katedrála v Avignone
Pápežský palác a katedrála v Avignone (zdroj: Blanka Ulaherová)

Neďaleko sa nachádza katedrála aj pápežské záhrady a ak chcete mať pekný záber na celý slávny most, urobíte ho práve odtiaľ.

Avignonský most
Avignonský most (zdroj: Blanka Ulaherová)

Mesto je pôsobiskom básnika Petrarcu, jeho milej Laury aj rodiskom speváčky Mireille Mathieu. Pamätám si na jej pesničku, ktorú spievala po nemecky - An einem Sonntag im Avignon.

Katedrála v Avignone
Katedrála v Avignone (zdroj: Blanka Ulaherová)

V každom meste sa zháňame v pekárňach a cukrárňach po dvoch typických zákuskoch. Prvým sú madlenky, druhým makronky. Pýtam "macron, macron", pani sa na mňa čudne pozerá, až keď rukou ukážem koliesko, pochopí, že nechcem ich prezidenta, ale niečo, čo sa u nich volá "macaron".
Predstavte si, ako by sa pozerali na turistov u nás, keby si v cukrárni pýtali Čaputovú.

Pred nami je posledná noc a posledný deň. Ten strávime v prístavnom meste Marseille. Nad mestom sa vypína katedrála Notre Dame de la Garde.

Marseille - katedrála Notre Dame du Garde
Marseille - katedrála Notre Dame du Garde (zdroj: Blanka Ulaherová)

Vyvezieme sa k nej vláčikom.

Katedrála Notre Dame du Garde
Katedrála Notre Dame du Garde (zdroj: Blanka Ulaherová)

Zhora máme Marseille ako na dlani a vidíme ostrov, na ktorom je pevnosť If.

Marseille
Marseille (zdroj: Blanka Ulaherová)
If
If (zdroj: Blanka Ulaherová)

Tí, čo čítali alebo videli Grófa Monte Cristo, určite vedia, o čom hovorím. V pevnosti If bol štrnásť rokov väznený Edmond Dantès, neskorší gróf Monte Cristo.

K pevnosti sa doplavíme loďou.

If
If (zdroj: Blanka Ulaherová)
Pevnosť na ostrove If.
Pevnosť na ostrove If. (zdroj: Blanka Ulaherová)

Je to tu presne ako v Dumasovom románe, vidíme celu Dantèsa aj Abbého Fariu a tunel, ktorým sa k sebe prekopali.

Cela Edmonda Dantesa
Cela Edmonda Dantesa (zdroj: Blanka Ulaherová)
Cela Edmonda Dantesa a tunel, ktorý si medzi sebou vykopali
Cela Edmonda Dantesa a tunel, ktorý si medzi sebou vykopali (zdroj: Blanka Ulaherová)

Je to také presvedčivé, že by som takmer uverila, že tu obaja naozaj boli. Ale neboli, fakt, celé je to vymyslené.
Keď som bola malá, nad podobnými románmi som ohŕňala nos. Teraz som sa do knihy deň po návrate z Francúzska pustila a náhodou sa mi celkom páči.

Nie všetci väzni boli v kobkách ako Dantès a Faria. Tí bohatší mali cely s oknami aj krbom.

cela
cela (zdroj: Blanka Ulaherová)

Takže mohli veselo hľadieť v ústrety šťastným zajtrajškom.

Väzeň
Väzeň (zdroj: Blanka Ulaherová)

Pevnosť slúžila ako väzenie od druhej polovice 16. storočia a poslednými väzňami v nej boli nemeckí vojnoví zajatci počas prvej svetovej vojny. K známym väzňom patril aj tajomný muž so železnou maskou.

Dnes je pevnosť turisticky vyhľadávané miesto.

Pohľad z pevnosti If.
Pohľad z pevnosti If. (zdroj: Blanka Ulaherová)

Vrátime sa do mesta a trochu sa potúlame ulicami. V reštaurácii Miramar pripravujú najlepší bouillabaisse, čiže nejaký rybí guláš. To je taká marseilleská špecialita s dlhou históriou. Ja som si ju nedala, ale vy môžete, keď som vám už ukázala, kde ju majú najlepšiu.

Miramar
Miramar (zdroj: Blanka Ulaherová)

Ešte pár záberov mesta a potom nás už čaká len spiatočná cesta.

Marseille
Marseille (zdroj: Blanka Ulaherová)